دانلود رایگان پاورپوینت

مرجع جمع آوری و به اشتراک گذاری پاورپوینت،دانلود قالب و تم، پاورپوینت های های برتر دنیا.

دانلود رایگان پاورپوینت

مرجع جمع آوری و به اشتراک گذاری پاورپوینت،دانلود قالب و تم، پاورپوینت های های برتر دنیا.

چمن مصنوعی و کاربردهای مختلف آن

چمن مصنوعی و کاربردهای مختلف آن

 

چمن مصنوعی چیست؟

 «چمن مصنوعی» در واقع نوعی کفپوش محسوب می شود که در مقایسه با «چمن طبیعی» از دوام و استقامت بالاتر و بیشتری برخوردار است و دارای ظاهر و ماهیت خشن تری می باشد. علت نامگذاری چمن مصنوعی، شباهت رنگ آنها با چمن طبیعی می باشد. از مزیت های چمن مصنوعی متراکم تر و مقاوم تر بودن آن نسبت به چمن طبیعی می باشد. علاوه بر آن مشکل رشد تخم چمن در زمین‌های غیر حاصلخیز نیز برطرف شده است.


 گفتنی است در کشورهای اروپایی و کشورهای اسکاندیناوی که سرما مانع از رشد چمن می شود و همچنین در کشورهای گرمسیر و استوایی که گرمای بیش از حد موجب از بین رفتن چمن های معمولی می گردد؛ به کار بردن چمن مصنوعی می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. عمدتاً از این نوع کفپوش‌ ها در استادیوم‌ های ورزشی و زمین های بازی استفاده می شود. خوب است بدانید ایالات متحده آمریکا اولین کشوری بود که برای زمین های ورزشی خود از چمن های مصنوعی استفاده نمود، البته در این امر موفقیت چشمگیری کسب نکرد. اما امروزه و با توجه به حس نیاز، در باشگاه های ورزشی بسیار بزرگی از چمن های مصنوعی بهره گرفته شده و بازار چمن مصنوعی به سرعت در حال رشد و پیشرفت می باشد.


چمن مصنوعی از چه موادی تولید میشود؟

به منظور تولید و ساخت چمن مصنوعی از پلیمرهایی هچون پلی اتیلن، پلی پروپیلن و یا ترکیبی از هر دو بهره گرفته می شود. استفاده از پلیمرهای مناسب و خوب در تولید چمن مصنوعی بسیار مهم است. از آنجایی که در‏هنگام تولید پلیمرهای تجاری، موادی ایجاد می گردند که باعث تخریب پلیمرها می شوند، ‏بنابراین از مواد پایدار کننده ای همچون آنتی اکسیدان ها و پایدار کننده نوری و حرارتی در فرمول بندی ساخت پلیمرها ‏استفاده می شود.


کاربرد چمن های مصنوعی:

 کاربرد عمده و اصلی چمن های مصنوعی در دو حوزه «زمین ‏های ورزشی» و «تزئینی» می باشد که عبارتند از: در حیاط مهد کودک ها، در زمین بازی بچه ها، در تراس خانه، در حیاط خانه، در اطراف استخر ها، دربین سنگ های حیاط، در زمین های فوتبال، در زمین های تنیس، در زمین های فوتسال، در فضا های شهری، در پارک ها، جهت برج های مسکونی و تجاری، در انواع زمین های بازی (مثل زمین تنیس، هاکی، فوتبال، گلف، مینی گلف و باشگاه های پینت بال)، چمن مصنوعی جهت فضای کارخانجات، در میادین دو ومیدانی و زمینهای چند منظوره، در بالکن ها و پشت بام ها.


دلیل استفاده از چمن مصنوعی چیست؟

-         قابلیت استفاده دائمی و همیشگی از چمن مصنوعی، اصلی ترین امتیاز استفاده از آن در مقایسه با چمن طبیعی می باشد. شایان ذکر است قابلیت بازی یک زمین ورزشی دارای چمن طبیعی فقط ۳۵۰ ساعت در سال می باشد، زیرا، چمن طبیعی برای حفظ کیفیت خود نیاز به نگهداری و تنفس کامل پس از یک بازی دارد؛ یعنی چمن طبیعی به ازای هر دو ساعت بازی به ۲۴ ساعت تنفس نیاز دارد ولی یک زمین چمن مصنوعی تا ۴۰۰۰ ساعت در سال قابلیت استفاده دارد.

-         همچنین زمین های چمن طبیعی در زمان آبیاری و حتی مدتی پس از آن و نیز در هنگام بارندگی های شدید قابلیت بازی ندارند که این مساله در مورد زمین های چمن مصنوعی صدق نمی کند.

-         یکنواختی سطح زمین دارای چمن مصنوعی از نظر ظاهری و فیزیکی باعث شده است تا خطاهای حین بازی ناشی از عیوب زمین به صفر برسد. بهترین کنترل توپ بر روی زمینهای چمن مصنوعی می باشد.

-         چمن‌های مصنوعی در مکان‌های تفریحی، در هنگام بارش باران گل آلود نمی گردند.

-         در هر فصل چمن ‌های طبیعی باید حداقل یک بار با چمن‌های جدید جایگزین گردند که این کار نیازمند صرف هزینه و وقت می ‌باشد. اما در چمن‌های مصنوعی یکبار نصب کافی است و سال‌ها بعد از نصب، قابل استفاده هستند.


دیگر مزایای مهم چمن مصنوعی را می توان این گونه شرح داد:

-         چمن مصنوعی، همیشه سبز باقی می ماند.

-          نصب چمن مصنوعی بسیار آسان است.

-         تغییرات و شرایط نامساعد آب و هوایی باعث از بین رفتن چمن مصنوعی نمی شوند.

-         چمن مصنوعی نسبت به چمن واقعی به مراقبت و رسیدگی بسیار کمتری نیاز دارد.


و به دلایل زیر می تواند سبب کاهش یافتن هزینه ها در طولانی مدت می شود:

1 - چمن های مصنوعی نیازی به خرید و یا نگهداری از ماشین چمن زنی ندارند.

2 - چمن های مصنوعی نیازی به نظافت و کاشت مجدد ندارند.

3 - چمن های مصنوعی نیازی به راحتی قابل نصب هستند و هر فرد خودش به راحتی می تواند آن را نصب کند. ولی کمک گرفتن از افراد متخصص در امر نصب چمن مصنوعی باعث می شود که یک چمن کاملاً مسطح و باکیفیت عالی بدست آید.

4 - در زیر چمن های مصنوعی، اکثر کرم ها و حشراتی که زیر چمن طبیعی رشد می کنند زنده نمی مانند.

5 - امروزه محدودیت در مصرف آب بالاست و در مواقع گرم شدن هوا، این محدودیت بیشتر هم می شود. چمن های مصنوعی نیازی به آبیاری ندارند و این عدم نیاز می تواند منجر به کاهش قابل توجهی در مصرف آب شود.


نکات مورد توجه در انتخاب چمن مصنوعی:

 بهتر است برای انتخاب چمن مصنوعی برای باغ، حیاط، زمین ورزشی و یا محل مدنظر، با متخصصین این امر مشورت شود تا بهترین و مناسب ترین چمن پیشنهاد و متعاقب آن خریداری گردد شایان ذکر است چمن های مصنوعی تیره تر دارای کیفیت بالاتری هستند و بعضی اوقات برخی از مشتریان آن را با چمن واقعی اشتباه می گیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.